Translate

02 Σεπτεμβρίου, 2024

Πάνε εννιά μέρες απ' όταν μας άφησε ο +Δάσκαλος...

Ο κυρ +Χρήστος στην Άπειρο Χώρα. Το αγαπημένο του βιβλιοπωλείο...
   Παλαιότερο σκιαγραφικό εγκώμιο* για τον +Δάσκαλο Χ. Γ. που απεχώρησε πριν από λίγες μέρες από τον άλλο μεγάλο εκλιπόντα +Κωστή Παπαγιώργη: «Όπως έχουν τα πράγματα τις τελευταίες δεκαετίες στη Γραικία, για να εγκολπωθείς τη γνώμη ενός εμπειρογνώμονα επί των ντόπιων ηθών, πρέπει αρχικά να γίνεις εχθρός του. Είναι μοιραίο. Ωσότου να καταλάβει κανείς ότι η χώρα είναι μασκαρεμένη και βιώνει βίο μασκαρά, περνάει περίπου μισός αιώνας. Και μετά; Άδηλον. Διότι αναγκάζεσαι να ζεις μεταξύ “εχθρών” και “νεωτεριστών” της δεκάρας και να σε διαβάζουν άνθρωποι τυφλοί που έχουν όμως μάτια από τον κώλο. Όλοι οι καλοί σ’ αυτόν τον τόπο πήγαν από μαράζι και μελαγχολία.»

  Αγαπητ@ Φίλ@ σας μεταφέρω όπως μου ανέφερε το μέλος της ΚΟΦιΨΥ μας και βραβευμένος ελληνιστής ο Θεόδωρος Παντούλας το πως έφυγε ο Δάσκαλος πριν από λίγες μέρες. "Πρωί-πρωί σηκώθηκε και ξαφνικά αισθάνθηκε άσχημα. Έκανε το σταυρό του και έσβησε...".  “Ναι, απεδήμησε έτσι ταπεινά όπως έζησε και Δίδαξε”, μου απόσωσε το πνευματικό πρωτοπαίδι του. 

  Ο +Χρήστος Γιανναράς ήταν δημιουργός και φίλος μιας μεγάλης παρέας νέων Θεολόγων & θεολογούντων, Φιλοσόφων & φιλοσοφούντων, διδακτόρων, συγγραφέων, ποιητών, λαογράφων, καραγκιοζοπαιχτών, μουσικών, πιστών και λοιπών ανήσυχων ελευθέριων και ελευθεριακών πνευμάτων ως ο Πρώτος.    

   Να, ήταν ο Πνευματικός Διευκολυντής σε αυτή την κεκρυμμένη "Ελευθεριακή Τάση" που συνεχίζει να εκφράζεται κυρίως με κοινοτικό-ενοριακό και όχι εκκλησιαστικό τρόπο στην αιθέρια Ορθοδοξία. Μαζευόμαστε στα βιβλιοπωλεία του Θοδωρή μας. Τέτοια άνοιγε επί ζημία του, ένα κάθε τρία χρόνια σε εμβληματικά σημεία της Αθήνας και μετά όταν αναπόφευκτα φαλίριζε, τάκλεινε προς βαθιά μας θλίψη. Εκεί προτιμούσε να έρχεται -αισθανόταν πιο άνετα, μας διαβεβαίωνε- και μας μιλούσε σε βαθιά κατάνυξη ο +Δάσκαλος**. Του ελόγου μου ως "καλλιτεχνικός και  τηλεοπτικός διευθυντής" στο Αντίφωνο για πλέον των δέκα χρόνων, ήξερα ότι η κατανυκτικότητα που επέβαλε ο κυρ +Χρήστος εκκινούσε από την βαθιά-βαθύτατη φωνή του (ήταν και ψάλτης στο Πατριαρχείο) που προοδευτικά την χαμήλωνε υπνωτιστικά. Αλλά όχι μόνο την χαμήλωνε σε Ένταση! Την χαμήλωνε και σε Συχνότητα. Δηλαδή δεν ήταν ένα απλό fade out αλλά ένα εξαιρετικά κατεργασμένο pitch-μετατόπιση  συχνότητας προς τις χαμηλές-βαθιές συχνότητες στα όρια της ακοής.

  Παρένθεση: Στην συμφωνία που είχαμε για την εθελοντική συνεργασία μου με το Κώστα Βεργή του Αντιφώνου, βασική ήταν η απαρέγκλιτη αρχή να ηχογραφείται ο ήχος με τον πιο τέλειο τρόπο και χωρίς συμβιβασμούς. Η εικόνα ερχόταν δεύτερη, μια και την μεγαλύτερη σημασία είχε να αποδίδεται τέλεια η Φωνή ως φορέας του Λόγου των στοχαστών! Έτσι ή αλλοιώς τα λεφτά δεν έφταναν για καλές κάμερες. Και τα κατάφερνα και ως τεχνικός υπεύθυνος ήχου (sic έκανα τα πάντα επί του πεδίου, κάμερες, φωτισμός, σκηνοθεσία κτλ)*** ώστε τελικά να έχουμε ένα πολύ καλό και επαγγελματικό ηχητικό αποτέλεσμα! 

   Και να, ιδού το βασανιστήριο του ηχολήπτη: Αυτή η μεταβολή στην Φωνή του +Δασκάλου ήταν άπιαστη ηχητικά! Βρε και τι δεν δοκίμασα! Δύο μικρόφωνα το ένα δίπλα στο άλλο. Σε διατάξεις: σταυροειδώς, σε χιαστί, σε fuoco tangenziale -“εφαπτομένου πυρός”! Μετά έβαλα και ένα υπερκατευθυντικό μικρόφωνο πάνω στην κάμερα! Μέχρι και τα Λεβαλιέ, τα μικρόφωνα με το τσιμπιδάκι πάνω στο πέτο +του: ΤΙΠΟΤΑ! Η Φωνή του +Δασκάλου μετά από τα δέκα – δώδεκα λεπτά χανόταν-έσβηνε-λιγώνονταν! 

   Μην νομίζετε ότι η Φωνή χανόταν στην χάβρα των κατάμεστων αιθουσών όπου μας μιλούσε. Όχι καλ@ μου. Μπορεί να μην έπεφτε καρφίτσα από την πολυκοσμία, οι όρθι@ να ήσαν οι περισσότερ@ αλλά η σιγή του ακροατηρίου του +Χ. Γ. ήταν ΑΠΟΛΥΤΗ! Όχι ο Βήχας ή τα Θροΐσματα των ρούχων αλλά ούτε οι Ανάσες δεν ακουγόντουσαν! Μάρτυρές μου οι σωζόμενες ηχογραφήσεις μας στο αρχείο του Αντιφώνου.  

  Άργησα αλλά τελικά κατάλαβα! Περνώντας τα λεπτά του χρόνου η Φωνή του +Δασκάλου έλιωνε μέσα στα Νοήματα. Αυτά μας δονούσαν, δεν ακούγαμε αλλά λιώναμε και εμείς μέσα σε αυτά. Νοιώθαμε!

   Όταν ο Λόγος γίνεται Υπερβατικός έτσι Υπερβατικά ακολουθεί και η Ακοή. 

   Κάπως έτσι δεν μας μιλούν οι Άγγελοι;

 ~~~

  *  Ακόμη ένα δάνειο από το έγκριτο Νέο Πλανόδιον)

  ** Ο Χ. Γ. κάποιες φορές ξεκινούσε ερίζοντας δηλαδή μαλώνοντας όχι εμάς που τον ακούγαμε αλλά τα πολλά που δοκούσαμε. Παράδειγμα στην Ομιλία του που είχε οργανώσει ο Δημήτρης Τραπεζιώτης στο Χαλάνδρι, είχε ξεκινήσει με ερώτηση παγίδα για την παιδεία. Πολλοί και πολλές την πάτησαν δίνοντας βιαστικά την εύλογη απάντηση του συρμού. Χαχα! Το λεπτό ψέξιμο που δικαίως υπέστησαν στην υπόλοιπη ομιλία του, το θυμόντουσαν για χρόνια…

  *** Αλλά υπάρχουν άλλ@ πολλ@, που μπορούν να μιλήσουν για το Δάσκαλο. Και πρώτος απ'όλους ο Θόδωρας. Εγώ την λάντζα έκανα. Και τον οδηγό του είχα την τιμή να κάνω, μεταφέροντάς τον με το αμάξι μου στα στέκια μας. Και τι έκπληξη σε μια τέτοια διαδρομή, όταν συζητώντας αστρολογικά για το ζώδιό +του (ένας υπέροχος και ατρόμητος Κριός ήταν), περάσαμε σε μία συζήτηση για τον Ρενέ Γκενόν όπου ακομπλεξάριστα μου έδειξε τον θαυμασμό του προς τον τσαμπουκά-διανοούμενο που αλλαξοπίστησε.

31.08.2024

Ευάγγελος Άκης Ασπρογέρακας

19 Ιουλίου, 2024

Δράσεις της ΚΟΦιΨΥ για τα Μεγάλα Κοινωνικά Ζητήματα της Ψυχικής Υγείας - Ιούλιος 2024

~~~

Στις 28 Ιούνη στις 18:00' στο Πολυτεχνείο
συμμετείχαμε στην εκδήλωση
"Ζωντανεύουμε τους Χώρους μας"
όπου και ενημερώσαμε για την
Ψυχική Υγεία στους Ελεύθερους Χώρους
και Πρασίνου


Η ΚΟΦιΨΥ παλεύει 
για την Ανεμπόδιστη Πρόσβαση
στους Ανοιχτούς και Πράσινους Χώρους
 

Διεκδικούμε κάθε
Τόπο Πλησιάσματος της Κοινότητας
για την άμεση
και όχι εμπορευματική κοινωνικοποίηση
και για κάθε τετραγωνικό ελεύθερης
μη ιδρυματοποιημένης συνεύρεσης. 


Οι ανοικτοί αστικοί χώροι αφορούν
 τα στοιχειώδη πολεϊκά δικαιώματά μας.
Θέλουμε ελεύθερη και απρόσκοπτη
πρόσβαση χωρίς "προσωρινούς"
ή και μακροχρόνιους αποκλεισμούς.


~~~

 
Κυριακή 14 Ιουλίου 2024
ώρα 11:00'
στο πολύπαθο 
Πάρκο Δρακόπουλου  
στα Άνω Πατήσια
Ενημερώσαμε για την Ψυχική Υγεία,
το ΑπεξαρτησιοΚτόνο νομοσχέδιο
 και το Δικαίωμα στους Ελεύθερους Χώρους

Μέσα στο καλοκαίρι και με fast track διαδικασίες
το Υπουργείο Υγείας
καταθέτει σχέδιο νόμου για
το κλείσιμο του ΨΝΑ και του ΨΝΘ.


Θα δοθεί ακόμα περισσότερος χώρος
στην ανάπτυξη ιδιωτικών κλινών, που ήδη είναι 4.700,
σε αντίθεση με τις 900 κλίνες που έχουμε στο ΕΣΥ.
Αποκλείονται έτσι οι φτωχοί αδελφοί μας
ψυχικά πάσχοντες, που είναι ανασφάλιστοι
ώστε να μην έχουν καμία πρόσβαση
στις δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας
αφού δεν θα αντέχουν να ανταπεξέλθουν οικονομικά. 
   

~~~

 
16 Ιούλη 2023 
στο Υπουργείο Υγείας.
Διαδηλώσαμε, 
Διαμαρτυρηθήκαμε 
και Συμπαρασταθήκαμε 
μαζί με όλους τους φορείς της Ψ.Υ.
και της Απεξάρτησης 

Να μην μετατραπεί
η απεξάρτηση σε ΝΠΙΔ
.
Να μην καταργηθούν
τα δοκιμασμένα προγράμματα
στη θεραπεία και την επανένταξη,
όπως το ΚΕΘΕΑ, το «18ΑΝΩ»,
το «ΑΡΓΩ», το «ΔΙΑΠΛΟΥΣ», ο «ΙΑΝΟΣ»,
τα Κέντρα Πρόληψης.

 
 
Όχι στο νομοσχέδιο-έκτρωμα
που καταστρέφει την
Ψυχική Υγεία
και την Απεξάρτηση


 

Αφορά τα επιτυχημένα προγράμματα
που υποχρεώνονται να αλλάξουν ριζικά
και να λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια
εις βάρος των πασχόντων και των εργαζόμενων.

Η ΚΟΦιΨΥ παρούσα στις κινητοποιήσεις:
Όχι στην διάλυση των δημόσιων δομών 
Ψυχικής Υγείας και Απεξάρτησης

 
Οι ανούσιοι στόχοι τους θα είναι
η «μείωση της βλάβης»,
και η ενίσχυση του «λειτουργικού χρήστη»
με την ατομική ευθύνη του κάθε εξαρτημένου
και της οικογένειάς του και όχι
η Πλήρης και Οριστική Απεξάρτηση
και Κοινωνική Επανένταξη του Πάσχοντος Προσώπου


ΚΟΦιΨΥ: Θέλουμε
Ποιοτική Δημόσια Ψυχική Υγεία
για τις Θεραπευτικές Ανάγκες μας!





12 Ιουλίου, 2024

ΚΟΦιΨΥ: Όχι στην διάλυση της Ψυχικής Υγείας και της Απεξάρτησης


Όχι στο νέο νομοσχέδιο-έκτρωμα
που καταστρέφει την
Ψυχική Υγεία και την Απεξάρτηση


Μέσα στο καλοκαίρι και με fast track διαδικασίες
το Υπουργείο Υγείας
καταθέτει σχέδιο νόμου που προβλέπει 
το κλείσιμο του ΨΝΑ και του ΨΝΘ.
Θα δοθεί ακόμα περισσότερος χώρος 
στην ανάπτυξη ιδιωτικών κλινών, που ήδη είναι 4.700, 
σε αντίθεση με τις 900 κλίνες που έχουμε στο ΕΣΥ.
Αποκλείονται έτσι οι φτωχοί αδελφοί μας 
ψυχικά πάσχοντες, που είναι ανασφάλιστοι 
ώστε να μην έχουν καμία πρόσβαση 
στις δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας 
αφού δεν θα αντέχουν να ανταπεξέλθουν οικονομικά.
Ταυτόχρονα οι χρόνιοι ασθενείς θα μεταφέρονται 
σε χώρους «αποθήκες ψυχών». Είναι πολλές οι περιπτώσεις 
όπου ασθενείς που φιλοξενούνται σε ΜΚΟ 
επιστρέφουν ως πακέτα 
πίσω στα ψυχιατρικά νοσοκομεία.

Αυτό δεν είναι αποασυλοποίηση!

Δεν θέλουμε η απεξάρτηση να μετατραπεί σε ΝΠΙΔ 
και να καταργηθούν προγράμματα 
με σωστά και δοκιμασμένα «δείγματα γραφής» 
στη θεραπεία και την επανένταξη, όπως το ΚΕΘΕΑ, 
το «18ΑΝΩ», το «ΑΡΓΩ», το «ΔΙΑΠΛΟΥΣ», ο «ΙΑΝΟΣ», 
τα Κέντρα Πρόληψης. 
Πρόκειται για τα επιτυχημένα προγράμματα 
που υποχρεώνονται να αλλάξουν ριζικά 
αφού η ανάπτυξή τους δεν θα σχετίζεται 
με τις ανάγκες της κοινότητας 
αλλά θα λειτουργεί με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια 
και εις βάρος των πασχόντων και των εργαζόμενων. 
Οι ανούσιοι στόχοι τους θα είναι 
η «μείωση της βλάβης»,
και η ενίσχυση του «λειτουργικού χρήστη» 
με την ατομική ευθύνη του κάθε εξαρτημένου
και της οικογένειάς του και όχι
η Πλήρης και Οριστική Απεξάρτηση 
και Κοινωνική Επανένταξη του πάσχοντος προσώπου.
 
Η ΚΟΦιΨΥ ενημερώνει 
στο Πάρκο Δρακόπουλου
Κυριακή 14 Ιουλίου  
από 11:30' έως 13:30'

Όχι στην διάλυση των δημόσιων δομών
Ψυχικής Υγείας και Απεξάρτησης 

Θέλουμε Ποιοτική Δημόσια Ψυχική Υγεία 
για τις Θεραπευτικές Ανάγκες μας! 
 
 
 

29 Ιουνίου, 2024

Εκστρατεία ενημέρωσης για τους Ελεύθερους Χώρους και την Ψυχική Υγεία


Θέλουμε Ανοιχτούς και Πράσινους Χώρους

- Γιατί οι ελεύθεροι χώροι στην πόλη, ασκούν τόση θετική επίδραση στην ψυχική υγεία;

  • Διότι μέσα στις μπετονιένες μυρμηγκοφωλιές μας, εμείς ως πρόσωπα απαιτούμε να μην βιώνουμε αδιέξοδα τον ψυχικό πόνο χωρίς την προοπτική της συνάντησης με τον Άλλο, τον Αδελφό μας!

  • Επειδή εμείς ως πρόσωπα φλεγόμαστε από την έμφυτη επιθυμία να συνδεόμαστε μεταξύ μας και ιδίως να το κάνουμε αυτό σε χώρους ελεύθερους και  ανοιχτούς. Έτσι βιώνουμε αισθήματα γαλήνης και ικανοποίησης, αφομοιώνοντας την στρεσογόνα μετροπολιτάνικη ζωή.  

  • Οι αστικοί ελεύθεροι χώροι είναι τα καθημερινά σημεία συγκέντρωσης της κοινότητας, προάγουν την διαπροσωπική αλληλεπίδραση και ενισχύουν την κοινωνική συνοχή δηλαδή τα απολύτως σημαντικά στοιχεία για την ψυχική υγεία και την ευεξία.

  •  Οι ανοικτοί αστικοί χώροι αφορούν τους όρους των στοιχειωδών πολεϊκών δικαιωμάτων μας δηλαδή της ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασής μας χωρίς "προσωρινούς" ή και μακροχρόνιους αποκλεισμούς.

  •  Γνωρίζουμε ότι @ συμπολίτ@ς μας που διαμένουν σε γειτονιές χαμηλότερων εισοδημάτων έχουν λιγότερη πρόσβαση σε ποιοτικούς ελεύθερους χώρους και αυτό είναι το γεγονός που επιδεινώνει τις ανισότητες στην υγεία.

   Η ΚΟΦιΨΥ παλεύει και 

για την Ανεμπόδιστη Πρόσβαση

 στους Ανοιχτούς και Πράσινους Χώρους

για την Ψυχική Ανάταση μας

  • Διεκδικούμε κάθε Τόπο Πλησιάσματος της Κοινότητας για την άμεση και όχι εμπορευματική κοινωνικοποίηση και για κάθε τετραγωνικό ελεύθερης μη ιδρυματοποιημένης συνεύρεσης.  

  • Κι ο Τρόπος είναι η ενίσχυση της αίσθησης του ανήκειν και της κοινωνικής σύγκλισης. Ενάντια στα συναισθήματα μοναξιάς και απομόνωσης, εμπρός για τις φυσικές δραστηριότητες και τις περιστασιακές αλληλεπιδράσεις.

Θέλουμε Ανοιχτούς και Πράσινους Χώρους

για την Ψυχική Ανάταση και την Ελεύθερη Συνάντηση

~~~

 
Η ΚΟΦιΨΥ 
μετά τις πρόσφατες αποφάσεις του ΔΣ της,
διενεργεί εκστρατεία για την ανάδειξη
της στενής σχέσης ανάμεσα 
στην Ψυχική Υγεία
και τους Ελεύθερους Αστικούς Χώρους
και Πρασίνου

Τετάρτη 3 Ιουλίου 2024
ώρα 20:00'
στην πλατεία Αγίου Γεωργίου
στην Κυψέλη

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2024
ώρα 20:00'
στο πολύπαθο 
Πάρκο Δρακόπουλου
στα Ανω Πατήσια

~~~

Στις 28 Ιούνη 
το απόγευμα
βρεθήκαμε στο Κάτω Πολυτεχνείο
στην εκδήλωση
"Ζωντανεύουμε τους Χώρους μας"
 
Η ΚΟΦιΨΥ μαζί με τους λαϊκούς αγώνες στην πόλη.
Αριστερά ο Πρόεδρος της Εξελεγκτικής Επιτροπής
 Μιχελής Πανάγος, δεξιά ο συμπρόεδρος
Ασπρογέρακας Βαγγέλης. Πολυτεχνείο,
28 Ιούνη 2024


όπου ενημερώσαμε 
για την ζωντανή σχέση ανάμεσα στην 
Ψυχική Υγεία και τους 
Αστικούς Ελεύθερους Χώρους & Πρασίνου

 

~~~

14 Ιουνίου, 2024

Η Ψυχική Υγεία και τα Δικαιώματα στο cloud του Woke

 

Σημεία των καιρών

  • Πριν από δύο χρόνια η Joanne "Jo" Rowling η διάσημη συγγραφέας της σειράς Χάρι Πότερ, αποκλείστηκε από την Warner στην προβολή ταινίας που αναφερόταν στο έργο της! Ο λόγος ήταν επειδή δήλωσε ότι υπάρχει γυναικείο φύλο και έτσι θεωρήθηκε τρανσφοβική! 
  • Σε αρκετά πανεπιστήμια των ΗΠΑ, απαιτούν την κατάργηση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, του Πλάτωνα και του Σαίξπηρ. Ο  Σωκράτης στιγματίζεται ως φαλοκράτης και όλοι οι κλασσικοί κατηγορούνται ότι  "προωθούν τον ρατσισμό, τη λευκή υπεροχή και την πατριαρχία".

    “Woke” θεωρείται, ένα άτομο ή μια επιχείρηση ή μια συλλογικότητα που έχει αφυπνισθεί σε θέματα “Κοινωνικής & Φυλετικής Δικαιοσύνης”. Το ρεύμα αυτό εκπροσωπεί μία Ορθή Πολιτικά* (political correct) θεώρηση, ακολουθεί τα αντίστοιχα συνθήματα, προωθείται πιεστικά στους νέους, τους ευάλωτους και αποξενωμένους, αρκετές φορές φθάνει σε βαθμό υπερβολικού εθισμού και ερμηνευτικής αυταξίας και συχνά αποτελεί απόλυτο μέτρο σύγκρισης συμπεριφορών.
 
"Όταν το κυρίαρχο πρότυπο είναι ο πολιτικός 
και πολιτιστικός φιλελευθερισμός, 
τότε η κοινωνία έχει έλλειμμα αλληλεγγύης 
και πλεόνασμα ατομικών δικαιωμάτων, 
τα οποία μάλιστα έχουν εκπέσει 
σε χυδαίο μηδενιστικό ατομικισμό. 
Διότι το αυτοαναφορικό άτομο 
δεν είναι άτομο αλλά ομοίωμα του εαυτού του, 
ένας μηδενιστής, που έχει μετατραπεί 
σε δολοφόνο του άλλου."***

Η τάση του Δικαιωματισμού και τα Οικουμενικά Δικαιώματα

   Όπως αναφέρεται τελευταία σε πλήθος κειμένων και δημοσιεύσεων, ο Δικαιωματισμός ως ιδεολογικό πρόταγμα, αφορά ένα κυνήγι μαγισσών εναντίον όσων έχουν «Κακές Σκέψεις» καθιστώντας τους υπεύθυνους ότι μόνον αυτοί είναι η αιτία των πολιτικών και κοινωνικών αστοχιών. Έτσι πίσω από αυτό το γενικό ανάθεμα, που εύκολα εξαπολύεται απέναντι στον καθένα μας, πολλές φορές έντεχνα αποκρύβονται οι ευθύνες του πολιτικού και διαχειριστικού προσωπικού** που επηρεάζουν ή διευθύνουν τα θεσμικά όργανα, αυτά που λαμβάνουν τις κρίσιμες αποφάσεις και που καθορίζουν καίρια τις ζωές μας κτλ
  Όμως η απόσταση που παίρνουν όλο και περισσότερα πρόσωπα απέναντι στο wokeism, είναι εξαιτίας της μεγάλης κόπωσης που έχει επιφέρει στους ανθρώπους και στις σχέσεις τους. Η νέα κριτική που  ασκείται αφορά την πλάνη που βασίζεται στην ψευδαίσθηση ότι φτάνει να αλλάξεις τον εαυτό σου και την οπτική σου για να επέλθουν οι αλλαγές στο κοινωνικό σύστημα. Συνακόλουθα καταγγέλλει τις νέες υπερβολικές και αχρείαστες διαιρέσεις μεταξύ των προσώπων σε μία οποιαδήποτε κοινότητα, που αφήνουν στο απυρόβλητο τους πραγματικούς υπεύθυνους, αυτών που έχουν τα κλειδιά των αποφάσεων. Από την άλλη πλευρά, η απλοϊκή και αφοπλιστική επιχειρηματολογία του δυστυχώς δεν μπορεί να επεξηγήσει την σύνθετη πληθώρα παραβιάσεων στο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό πεδίο του καθημερινού βίου και έτσι απομακρύνει και απογοητεύει τον άνθρωπο του μόχθου ειδικά στην Ελλάδα, την χώρα των απεχθών μνημονίων και της υπερδεκαετούς απίσχανσης του κοινωνικού κράτους.  
 

Η καταγωγική προέλευση των νέων κοινωνικών κινημάτων

  Για την ιστορία των νέων κοινωνικών κινημάτων (γυναικείο, ομοφυλόφιλο, αντιψυχιατρικό, αντιρατσιστικό, οικολογικό, κ.ά.) που βρέθηκαν προς στιγμήν στην πρώτη γραμμή των αντικαπιταλιστικών αγώνων στον μητροπολιτικό κόσμο μας δίνει την γειωμένη ιστορική προοπτική του ο σύγχρονος φιλόσοφος και συγγραφέας Φώτης Τερζάκης στην εφημερίδα "Δρόμος της Αριστεράς"****:
  "Από τη δεκαετία του ’70 και μετά οι κοινωνίες μας έγιναν πολύ πιο επιτρεπτικές πολύ πιο ανεκτικές στη λεγόμενη διαφορά, υπό τον όρον  να μη θίγεται η θεμελιώδης εμπορευματική τους δομή και όλες οι διεκδικήσεις (και οι συνακόλουθες «αναγνωρίσεις») να αρθρώνονται αποκλειστικά με τους δικούς της όρους. Έτσι τα «κοινωνικά κινήματα» γίνονταν αντιληπτά κατ’ αναλογίαν των ανταγωνιστικών δρώντων μέσα στην εμπορευματική αγορά, και τα «δικαιώματα» που εξασφάλιζαν ήταν επιβραβεύσεις για την –ούτως ή άλλως κλονισμένη για δομικούς λόγους, οφειλόμενους σε εξελίξεις τις οποίες τα ίδια αυτά «κινήματα» είχαν πλέον αφήσει έξω από το πεδίο τού ενδιαφέροντός τους– καταναλωτική συμμετοχή.  
  Η καινοτομία αυτών των κινημάτων, σε σύγκριση με το παλαιότερο εργατικό, ήταν ότι γέννησαν μια πολύ πιο καθολική ιδέα της κοινωνικής αλλαγής συνδέοντας για πρώτη φορά τις μείζονες όψεις τής πολιτικής (ζητήματα πολιτειακής διαχείρισης και γεωπολιτικών επιλογών) με τις ελάσσονες (ζητήματα διαπροσωπικών σχέσεων και άτυπων μορφών εξουσίας σε μικρές συλλογικότητες). Στα τέλη τής δεκαετίας του ’70, καθώς το μοντέλο του καπιταλισμού άλλαζε άρδην οδηγώντας στην άβυσσο όλες τις επαναστατικές επιδιώξεις τής προηγούμενης δεκαετίας (και όχι μόνο στις μητροπόλεις αλλά επίσης στον υπόλοιπο, μόλις αποαποικιοποιημένο κόσμο), τα κινήματα αυτά ήταν σε ραγδαία υποχώρηση· στα τέλη τής δεκαετίας του ’80 ήταν αληθινά κουφάρια και μόνο ένα είδος φιλολογίας έμενε πίσω τους, αφομοιούμενη όλο και περισσότερο από τα πανεπιστημιακά γκέτο. 
   Εκτός της ακαδημίας, η γλώσσα αυτή κατακάθιζε σε ένα είδος αντεστραμμένου πουριτανισμού τον οποίον αποκαλούμε ευφημιστικά πολιτική ορθότητα· και η έμπρακτη πολιτική του μετάφραση ήταν ένα είδος δικαιωματισμού που είχε ως βασικό μέλημα να εξασφαλίσει αναγνώριση και να κατοχυρώσει δικαιώματα εντός τής υπάρχουσας κοινωνίας, λίγο-πολύ στη μορφή μιας διευρυμένης επιτρεπτικότητας...
"...Δεν χρειάζεται να πω ότι η διαδικασία αυτή συνεχίζεται μέχρι σήμερα, παίρνοντας όλο και πιο παραληρηματικές διαστάσεις (και δεν έχω εδώ τον χώρο να μιλήσω με παραδείγματα, αλλά όλοι καταλαβαίνουν νομίζω τί πράγμα εννοώ). Η διάσταση ανάμεσα στη ρητορική και τις έμπρακτες πραγματικότητες έχει προσλάβει στις κοινωνίες μας όντως ψυχωτικές διαστάσεις, πράγμα που με τη σειρά του λειτουργεί ως το πιο αποτελεσματικό παραλυτικό μιας μεστής νοήματος πολιτικής δράσης. Αν εν πάση περιπτώσει κάποιοι νιώθουν πως αυτό που βιώνουμε σήμερα εκπληρώνει ό,τι ήταν αντικειμενικά εκπληρώσιμο από τα αιτήματα του ’60, θα ήταν καλό να συνειδητοποιήσουν ότι βαδίζουμε ακόμα τυφλά, χωρίς διαφαινόμενη διέξοδο, στους πι ο σκοτεινούς, δαιδαλώδεις και ατέρμονους αντίποδες του ’60."

Οι καλλιτέχνες τοποθετούνται

   Οι παρακάτω αναφορές συλλέχθηκαν από τους ιστορικούς εκπροσώπους της ροκ, της πανκ, της μετά-πανκ, της Hip Hop σκηνής που έχουν συνδεθεί κατ εξοχήν με την πολιτιστική ελευθεριακότητα και την κουλτούρα του «απαγορεύεται το απαγορεύεται».     Τουλάχιστον αυτό συνέβη τις προηγούμενες δεκαετίες ενώ σήμερα «οι καιροί αλλάζουν» που τραγουδούσε και ο Μπόμπ Ντίλαν το 1964.
   Μεγάλη συζήτηση είχαν προκαλέσει το 2019 οι δηλώσεις του +Νικ Κέηβ, σχετικά με την "woke" κουλτούρα, δηλαδή την υπερστράτευση σε ζητήματα φύλου, φυλετικά, και πολιτιστικού αυτοπροσδιορισμού:  
   «Το να ζω σε μια κατάσταση αναζήτησης, ουδετερότητας και αμφιβολίας, πέρα από δόγματα και βεβαιότητες, είναι καλό τόσο για τη δουλειά του τραγουδοποιού όσο και για τη ζωή μου γενικά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τείνω να νιώθω άβολα γύρω από ιδεολογίες που αυτοπροσδιορίζονται ως ‘η αλήθεια’ ή ‘ο δρόμος’ [...] Αυτό δεν έχει να κάνει μόνον με τις περισσότερες θρησκείας, αλλά ακόμα με τον αθεϊσμό, την ριζοσπαστική πολιτική στράτευση σε οποιαδήποτε παράταξη, ή οποιοδήποτε σύστημα σκέψης, συμπεριλαμβανομένης και της woke κουλτούρας που προσπαθεί να βρει το δίκιο του σε αυτεπιβεβαιούμενες προφητείες, και την καταπίεση κάθε διαφορετικού συστήματος σκέψης [...] Ανεξάρτητα από τις ευγενικές προθέσεις πολλών ζητημάτων που θέτει η ατζέντα του "woke" με την έλλειψη ταπεινότητας, τον πατερναλισμό και την δογματική βεβαιότητα των ισχυρισμών του, όλα αυτά με απωθούν. [...] 
  Οι Αntifa και η Άκρα Δεξιά, για παράδειγμα, με τις οδομαχίες και το παιχνίδι ρόλων που παίζουν μοιάζουν σα να αποτελούν τα δύο μέλη ενός αγρίως ερωτικού, βίαιου και αμοιβαίως αυτοσυντηρούμενου γαμήλιου δεσμού, που στηρίζεται στις τυφλές και άκαμπτες ιδεολογικές πεποιθήσεις τους… Οι Νέοι Αθεϊστές και οι θρησκόληπτοι αντίπαλοί τους είναι μπλεγμένοι σε μια παρόμοια δυναμική…», ολοκληρώνει ο Κέηβ, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις αλλά και σοβαρό προβληματισμό μεταξύ των θαυμαστών του σε όλον τον κόσμο.
   Συνεχίζει ο Ρότζερ Ντάλτρι, τραγουδιστής των The Who, της ιστορικής μπάντας με τις τεράστιες πολυπληθείς συναυλίες: 
«Οδηγούμαστε σε τέτοιον παραλογισμό με αυτήν την γενιά του woke. Είναι τρομακτικό –αυτός ο μίζερος κόσμος που δημιουργούν για τους εαυτούς τους. Θέλω να πω… Ο οποιοσδήποτε έχει ζήσει κάποια πράγματα και τώρα βλέπει τι κάνουν, απλά ξέρει ότι έχουν πάρει τον δρόμο που οδηγεί στο πουθενά. Ειδικότερα για εμάς που είχαμε το προνόμιο να ζήσουμε τις εποχές που ζήσαμε».
   Ο αιρετικότερος όλων ο Τζόνυ Ρότεν, τραγουδιστής των Sex Pistols ήταν ιδιαίτερα δηκτικός:
   «Βλέπουν τους εαυτούς τους σαν να είναι κάτι ξεχωριστό. Είναι εγωϊστικό και υπό αυτήν την άποψη, διχαστικό και μπορεί να οδηγήσει μόνον σε προβλήματα. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί δίνουν χώρο σε αυτούς τους τρελούς. Από πού προκύπτουν αυτές οι αηδίες για την "ηθική πλειοψηφία" όταν είναι οι ίδιοι εκείνοι που κάνουν το λάθος με το να είναι τόσο επικριτικοί και τιμητές εναντίον οποιουδήποτε δεν συμβαδίζει με την τρέχουσα δημοφιλή άποψη;». Στην ίδια δήλωση, επίσης, ο Ρότεν εκφράζει τον αποτροπιασμό του για το γκρέμισμα αγαλμάτων και το νέο κύμα λογοκρισίας που το θέλει να πυροδοτήσει αυτό το κείμενο: «Άκουσα κάτι κοτσάνες που έλεγε κάποιος ότι δεν θέλει να ακούγεται ο εθνικός ύμνος [κυβέρνα, Βρετανία]. Αλλά συγνώμη, δεν είναι παρά ένας ύμνος. Δεν μπορείς να πας πίσω στο χρόνο και να ξαναγράψεις την ιστορία. Αν αρχίσεις να κατεδαφίζεις τέτοια πράγματα, τότε λοιπόν, δεν θα έχεις κανένα μέλλον. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον κίνδυνο προειδοποιούσα όταν έγραψα το God Save the Queen. Τον έβλεπα να έρχεται…».    
 
   Ο Σην Όνο Λέννον, γιος του Τζον Λέννον και της Γιόκο Όνο, μουσικός όπως οι γονείς του, μας λέει στο τουΐτερ: 
«Μεγάλωσα σε μια Νέα Υόρκη που είχε την εικόνα ενός αυθεντικού χωνευτηριού. Δεν ήταν τέλεια, αλλά οι άνθρωποι δεν διαχωρίζονταν σε φυλετική βάση με την ένταση που το κάνουν τώρα. Υπάρχει κάτι το λανθασμένο στη στρατηγική που έχουμε επιλέξει για τα ΜΜΕ, την πολιτική, το πανεπιστήμιο. Δεν λειτουργεί. Και θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν κατηγορώ την πολιτική ορθότητα για όλα τα άσχημα πράγματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα στο πεδίο του πολιτισμού. [...] Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι θα πρέπει να αναθεωρήσουμε την στρατηγική μας εάν δεν οδηγεί στα αποτελέσματα στα οποία στόχευε. Δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι η λύση, αλλά υποψιάζομαι ότι η υπερευαισθητοποίηση των ανθρώπων γύρω από τα συμπτωματικά τους χαρακτηριστικά, όπως είναι το χρώμα του δέρματός τους κάνει περισσότερο κακό, παρά καλό. Γνωρίζω πολύ καλά ότι η ιδέα του να αφήσουμε παράμερα το χρώμα του δέρματος είναι παρωχημένη, και ότι το όραμα του Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, να προκρίνουμε τον χαρακτήρα των ανθρώπων αντί για το χρώμα του δέρματός τους, θεωρείται σήμερα αφελής. Αλλά το όραμα αυτό σίγουρα έκανε την κοινωνία καλύτερη. Δεν είμαι σίγουρος, από την άλλη, ότι το όραμα περί "φυλετικής συνειδητοποίησης" βελτιώνει τα πράγματα [...]».
 
Tom MacDonald
   O Καναδός ράπερ Tom MacDonald, πρώην wrestler, ανέβηκε στο Billboard Hot 100 με το single «Fake Woke» ενώ προκάλεσε αντιδράσεις με τραγούδια όπως τα «No Lives Matter» και «If I Was Black».
   Υποστηρίζοντας πως η κουλτούρα της ακύρωσης κυριαρχεί στον κόσμο σήμερα σε ένα πλανήτη που τρελάθηκε και οτιδήποτε λεχθεί μπορεί να αντιμετωπιστεί ως ομοφοβικό και ρατσιστικό, ο Tom MacDonald μπήκε στη διαμάχη με τους social justice warriors. «Υπάρχει μια διαφορά ανάμεσα στη ρητορική του μίσους και στη ρητορική που μισείς» υποστηρίζει ο ίδιος απορρίπτοντας τις κατηγορίες που του αποδίδουν και δείχνοντας αποφασισμένος να υπερασπιστεί την ελευθερία του λόγου: «Δεν εμπιστεύομαι κανέναν που αιμορραγεί για μια εβδομάδα και δεν πεθαίνει» ουρλιάζει αλληγορικά και αμφίσημα για να ανασκευάσει αμέσως μετά πως απλά αστειεύεται.

 Υπερβολική δόση wokeism και η κουλτούρα της ακύρωσης

  Σε οποιαδήποτε περίπτωση, πάντως, το ζήτημα με τον υπερστρατευμένο σοσιαλφιλελευθερισμό του woke, είναι εξαιρετικά πολύπλοκο σε ό,τι αφορά στον αστραφτερό κόσμο του καλλιτεχνικού στερεώματος. Από τη μία, αποτελεί έναν χώρο που το woke κίνημα όντως υπεραντιπροσωπεύεται, με την λογοκριτική του μανία να έχει ήδη επηρεάσει την ποιότητα της φιλμογραφίας, της δισκογραφίας –την εργογραφία κάθε τέχνης σχεδόν.
  Από την άλλη, ωστόσο, αποτελεί έναν από τους κατεξοχήν χώρους όπου όντως καταγράφονται περιστατικά κατάχρησης μιας άτυπης εξουσίας. Πολύ συχνά εκφράζεται μέσω σωματικών παραβιάσεων  προς ανθρώπους που βρίσκονται σε κατώτερη ιεραρχικά θέση, εντός αυτής της άτυπης κλίμακας της φήμης και της δόξας.  
  Σημασία έχει εδώ έχει κάτι άλλο: Η αμφισβήτηση στην παντοδυναμία της πολιτικής ορθότητας διατυπώνεται όλο και πιο συχνά από τις διασημότητες και τις προσωπικότητες που κατά τις προηγούμενες δεκαετίες συνδέθηκαν άρρηκτα με την καλλιτεχνική, την πολιτική και την κινηματική εξέγερση ενάντια στο κατεστημένο. Και αυτή αποτελεί μια ένδειξη ότι μια σημαντική μερίδα στις σύγχρονες κοινωνίες, κουράστηκε από την αλληλοτροφοδότηση των φανατισμών και βρίσκεται προς αναζήτηση μιας νέας ισορροπίας ενώ γυρεύει να εκφραστεί. 
 

Μπορούν πια οι Οικογένειες των "Ψ" πασχόντων, να βασίζονται μόνο στα Δικαιώματα για τις διεκδικήσεις τους;

  •  Παράδειγμα: Η "cancel culture" πασχίζει για την ακύρωση ολόκληρου του ιστορικού παρελθόντος. Οι Τάιμς της Νέας Υόρκης το BBC και το σημερινό Χόλιγουντ απευθύνουν καθημερινούς λίβελους για τον  "συστημικό ρατσισμό" της κλασικής αρχαιότητας.
  •  Παράδειγμα: Ξαναμοντάρονται οι κλασσικές ταινίες. Ειδικά αυτές με τους ήρωες της δεκαετίας του 1970-80. Πχ. αφαιρούναι τα στοιχεία και οι σκηνές που δεν συναρμόζουν με το woke, ντουμπλάρονται οι διάλογοι και ακούγονται πιο political correct.
  •  Διεξάγεται ένα κυνήγι μαγισσών χειρότερο από την Ποτοαπαγόρευση και τον Μακαρθισμό. 
  • Στις ΗΠΑ στοχοποιεί τη "λευκότητα" και τη δυαδικότητα των φύλων, ενώ επιβάλεται η καθιέρωση αρνητικών διακρίσεων έναντι της τρέχουσας κοινωνικής πλειοψηφίας. 
  • Στην Ευρώπη αντίστοιχα γίνεται μία τιτάνια προσπάθεια ιδεολογικής μετατόπισης κι περιθωριοποίησης που στοχεύει στη μειονοτικοποίηση των ευρωπαϊκής καταγωγής πληθυσμών.
  • Το woke κίνημα και οι συγγενείς του παραφυάδες, κατηγορούνται ότι αντανακλούν και εισάγουν εκ νέου τη φυλετικοποιημένη σκέψη του ρατσισμού: Η αέναη σύγκρουση των προσώπων μέσω των ψευδοταυτοτήτων ελλοχεύει παντού. Τα πάντα πρέπει να ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της σύγκρουσης λευκών και εγχρώμων, ανδρών και γυναικών, ετεροφυλόφιλων και ομοφυλόφιλων... 
  • Συμπερασματικά λοιπόν οι λευκοί εργάτες εγγράφονται συλλήβδην στον Τραμπ ή την Μαρίν Λεπέν ενώ οι  έγχρωμοι a priori είναι "καλοί" και Δημοκρατικοί.
  •  Η εξαφάνιση των φύλων μέσα από την άρνηση μιας βιολογικής σεξουαλικής ταυτότητας οδηγεί σε κάτι άμορφο. Εμπρός για τον Μετάνθρωπο. 
  •  Πως φιμώνεται κάθε διαφορετική φωνή; Μα με το τέχνασμα της "ακροδεξιοποίησης" της κάθε πολιτικής διαφωνίας. 
  • Όποιος αμφισβητεί την πολιτική ορθότητα "νομιμοποιεί τον ακροδεξιό λόγο" και καταδικάζεται σε εξοστρακισμό.
  •  Ευάγγελος Άκης Ασπρογέρακας


     
    Σημειώσεις: 

    *   Τι είναι το Political correct
     
    **  "Η σύγκρουση μεταξύ των αξιών μας περί ισότητας και μιας πραγματικότητας ριζωμένου ρατσισμού δεν μπορεί να αγνοηθεί: το παγκόσμιο κίνημα «Black Lives Matter» μας το θύμισε με τρόπο σκληρό." Απόσπασμα από το σχέδιο δράσης της ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ για την καταπολέμηση του ρατσισμού 2020-2025 
    ***  "Μηδενιστικός ατομικισμός" Άρθρο του Χάρη Ναξάκη
    Καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων δημοσιευμένο στην ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ.
     
     **** "Δικαιωματισμός, η γεροντική αρρώστια των κοινωνικών κινημάτων" κείμενο του φιλοσόφου Φώτη Τερζάκη, στην εφημερίδα "ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ"
     
    Ορισμοί:
    •  Woke: είναι νεολογισμός, ένα αγγλικό επίθετο που σημαίνει «επαγρύπνηση εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων». Πλέον, ο όρος φέρεται να έχει αρνητική χροιά στον δυτικό κόσμο, ενώ η κουλτούρα που προωθείται γύρω από την συγκεκριμένη πολιτική, κατηγορείται ως υπερβολική και πολλές φορές παραβιαστική ως προς την ελευθερία του λόγου
    •  Η Woke κουλτούρα κατηγορείται ότι έχει χρησιμοποιηθεί από το σύστημα, με σκοπό να προωθήσει νεοφιλελεύθερες πολιτικές, καμουφλαρισμένες με πολιτικές δικαιωματισμών και προώθησης διάφορων κοινωνικών ομάδων (όπως ΛΟΑΤΚΙ+, φεμινίστριες, ακτιβιστές του BLM, vegan, κ.α.) 
     
    Ποίηση:
        Δῶσε, θεέ μου, πρὶν νὰ φύγω νὰ τὶς δῶ
        τὶς τουαλέτες μὲ τὸ ΟΛΟΙ, ΟΛΕΣ κι ΟΛΑ
        ποὺ δικαιώνουν τόσα χρόνια ὀνειροπόλα
        νὰ πῶ πὼς ἄσκοπα δὲν ἔφτασα ὣς ἐδῶ.
        Ξεπεταρούδι σὰν νὰ γλυκοκελαδῶ
        τὰ φοιτητὰ καθὼς περνοῦν τ’ ἀραξοβόλα
        σὲ μιὰ Κατάληψη ἀτέλειωτη ἡ γαμιόλα
        ποὺ θὰ τὴν ζήλευε ὣς κι αὐτὸς ὁ ἐξαπεδῶ.
        Γιὰ μιὰ φορὰ ν’ ἀφήσω τὸν Ἑσπερινό,
        στὰ μασελάκια τὰ δυὸ δόντια μου νὰ κρύψω
        καὶ νά ’μαι πάλι στὸ σινὲ Χειμερινὸ
        στὴν τρίτη πόρτα μὲ τὸ ΟΛΑ του νὰ στρίψω
        μὴν καὶ τὴν πέσω σὲ ξεμείνη μαῦρο κρῖνο
        ὅσο ἀπὸ σφᾶλμα παίζει ἀκόμη τὸ κλαρῖνο.
        ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΤΙΛΗΣ
        Ἀπὸ τὴ σειρὰ
        Σονέτα μὲ Σημαία Εὐκαιρίας II
    (Αναδημοσίευση από το έγκριτο Πλανόδιον)
     

     Μουσικές Αναφορές: 
      - Το  single «Fake Woke» του καναδού ράπερ Tom MacDonald
      - Το God Save the Queen  των Sex Pistols (χωρίς συστάσεις)
      - Το My Generation των The Who 
     

    Πηγές: