Θρησκεία και πολιτική
Όσοι πιστεύουν ότι πολιτική και θρησκεία
δεν αναμειγνύονται, δεν καταλαβαίνουν καμιά τους.
ΑΛΜΠΕΡΤ ΑΪΝΣΤΑΪΝ
Μια από τις αυταπάτες του Διαφωτισμού
ανἐκαθεν ήταν ότι διαχωρίζοντας την Εκκλησία από το Κράτος, θα κρατηθεί
η θρησκεία μακριά από την πολιτική. Μια ματιά σε κράτη από την απαρχή
τους αμιγώς κοσμικά, τις ΗΠΑ ή την Τουρκία λ.χ., δείχνει το μέγεθος της
πλάνης. Ο προτεσταντικός ριζοσπαστισμός στις ΗΠΑ, η εθνική ορθοδοξία του
Πούτιν, ο πολιτικός ισλαμισμός σε όλες του τις εκδοχές, ο ινδουϊσμός
του Μόντι, ο ζηλωτικός ιουδαϊσμός του Νετανιάχου είναι μερικές ακόμη
αποδείξεις για τι συμβαίνει σήμερα στην πράξη, παγκοσμίως.
Μια δεύτερη αυταπάτη του Διαφωτισμού είναι ότι η θρησκεία έχει να
κάνει πρωτίστως με την μεταφυσική πίστη, ότι μπορεί να αρκεστεί στα του
οίκου της στο μέτρο που δίνεται στους πιστούς της η ελευθερία να την
ασκούν.
Η θρησκεία όμως μόνο δευτεροτριτευόντως έχει να κάνει με την πίστη και τα θεολογικά δόγματα. Η θρησκεία προσδίδει ταυτότητα, πυξίδα, προσανατολισμό, κοινωνικοποιεί, διαπλάθει συλλογικότητες, είναι δίχτυ κοινοτικής ασφάλειας και μέριμνας. Αυτή είναι η κύρια λειτουργία της, όχι η λατρεία σ’ ένα εν υψίστοις Ανώτατο Ον.
Η θρησκεία όμως μόνο δευτεροτριτευόντως έχει να κάνει με την πίστη και τα θεολογικά δόγματα. Η θρησκεία προσδίδει ταυτότητα, πυξίδα, προσανατολισμό, κοινωνικοποιεί, διαπλάθει συλλογικότητες, είναι δίχτυ κοινοτικής ασφάλειας και μέριμνας. Αυτή είναι η κύρια λειτουργία της, όχι η λατρεία σ’ ένα εν υψίστοις Ανώτατο Ον.
"Εάν υπάρχει κάτι που γνωρίζεις, διάδωσε το.
Εάν υπάρχει κάτι που δε γνωρίζεις, αναζήτησε το."
Η νεωτερικότητα όλα αυτά προσπάθησε να τα αναπληρώσει, και το πέτυχε
για ένα διάστημα, με την οικονομική ανάπτυξη και το κράτος προνοίας. Από
τη στιγμή που και το ένα και το δεύτερο στόμωσαν, ήταν επόμενο ότι κάτι
άλλο θα επιχειρούσε να πάρει τη θέση τους.
Πριν λίγες μέρες μόλις ο Ντόναλντ Τραμπ αναρωτήθηκε ρητορικά στη
λαοσύναξη των Αμερικανών ευαγγελικαλιστών αν ένας χριστιανός μπορεί ποτέ
να ψηφίζει Δημοκρατικούς.
Και το ερώτημά του έχει βάση, κοσμική θρησκεία αυτών των τελευταίων είναι ο ατομοκεντρικός δικαιωματισμός, που δεν συμβιβάζεται με την ατομική και κοινωνική ηθική του χριστιανισμού. (Για την ακρίβεια, είναι οι αντίποδές της).
Και το ερώτημά του έχει βάση, κοσμική θρησκεία αυτών των τελευταίων είναι ο ατομοκεντρικός δικαιωματισμός, που δεν συμβιβάζεται με την ατομική και κοινωνική ηθική του χριστιανισμού. (Για την ακρίβεια, είναι οι αντίποδές της).
Όμως η πραγματική διαπάλη εδώ βρίσκεται κάτω από τα δόγματα και τις
ιδεολογίες. Η σύγκρουση είναι κοινωνική/ταξική: η βαθιά εθνικόφρων και
παραδοσιολατρική Αμερική των περιοχών της σκουριάς και της παρακμής
εξεγείρεται κατά των υπερφιλελεύθερων διεθνιστικών ελίτ της Ουώλλ Στρητ
και των μητροπόλεων.
Ο χριστιανισμός και ο δικαιωματισμός εδώ είναι
απλώς τα σύμβολα, τα ιερά λάβαρα δύο διαφορετικών κόσμων. Και η
(κοσμοϊστορική) σύγκρουση θα είναι απηνής, διότι πλέον δεν υπάρχει
τίποτε που να γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσά τους...
Δείτε την συνέχεια της αναδημοσίευσης
του κειμένου του ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου